ACTIVITEITEN
Welke activiteiten onderneemt de Stichting?
het oproepen van kandidaten voor het vierjaarlijks concours
de organisatie van het concours in samenwerking met het Orgelpark
de regeling van het presentatieconcert van de prijswinnaar tijdens het Internationaal Orgelfestival Haarlem en de officiële prijsuitreiking
de organisatie van activiteiten waarbij de winnaar van de prijs kan laten zien een goed ambassadeur van het orgel te zijn.
FRANCESCA AJOSSA GESELECTEERD VOOR SWEELINCKPRIJS 2026
Inspired by Sound en Listening Spaces zijn twee onderdelen van het plan waarmee Francesca Ajossa op zaterdag 17 mei in het Orgelpark te Amsterdam is geselecteerd voor de J.P. Sweelinckprijs 2026.
De Stichting Jan Pieterszoon Sweelinckprijs heeft als doel jonge excellente organisten te motiveren zich tot ambassadeur van het orgel te ontwikkelen. Daartoe organiseert de stichting iedere vier jaar een concours. De editie van 2026 bestaat uit het programmeren van een tweedaags Orgelweekend, waarin de geselecteerde kandidaat als artist in residence de middelen krijgt om zijn of haar visie op orgelmuziek met het publiek te delen.
De oproep leverde drie heel verschillende en stuk voor stuk inspirerende projectplannen op. Naast Francesca Ajossa hadden Henrike van Tuijl en Poppeia Berden zich voor het concours aangemeld. Hun plannen werden beoordeeld door Anneke Hogenstijn (o.a. voormalig artistiek directeur van Het Concertgebouw te Amsterdam), Pieter-Jelle de Boer (concertorganist en orkestdirigent) en Oene van Geel (improviserend altviolist en componist).
’s Middags gingen de drie kandidaten met de jury in gesprek. ’s Avonds verzorgden zij een muzikale presentatie op de orgels in het Orgelpark. Beide elementen wogen mee in de beoordeling. De jury beoordeelde het uiteindelijk winnende plan van Francesca als mooi, samenhangend en getuigend van een duidelijke visie op de orgelcultuur van de toekomst. Tijdens de vertolking van haar uitgekiende programma maakte ze indruk door haar artistiek hoogwaardige spel alsmede haar muzikale en intelligente gebruik van de instrumenten en de ruimte van het Orgelpark. Met haar ideeën kan ze zich volgens de jury ontwikkelen tot een ware ‘ambassadeur van het orgel’.
Om haar plan in artistiek en productioneel opzicht optimaal uit te kunnen voeren krijgt Francesca van de Stichting Jan Pieterszoon Sweelinckprijs een coachingstraject aangeboden. Daarin zullen ook zaken als pr/marketing, fondsenwerving en productie aan de orde komen. Het is de bedoeling dat Francesca’s Orgelweekend over ongeveer een jaar plaatsvindt. Data en locatie worden nog nader bepaald.
In 2022 heeft Alexander de Bie de tweede prijs gewonnen in de competitie. De jury heeft geen eerste prijs toegekend. De Jan Pieterszoon Sweelinckprijs besloot om de tweede en derde prijswinnaar te ondersteunen. Alexander de Bie koos ervoor om een drietal video clips te maken over het orgelspel. De clips zijn gemaakt in een stijl die jongeren aanspreekt. Dat is uniek in de orgelwereld. Op vrijdag 13 september 2024 om 13.13 uur heeft Alexander de videoclips in Nederlandse première laten gaan.
Meer informatie over de videoclips vindt u door onderstaande knop aan te klicken. U vindt daar ook de introductie die Alexander heeft opgenomen.
De derde prijs in 2022 ging naar Iddo van de Giessen. Iddo heeft de componist Steven Verhelst een opdracht gegeven voor een compositie voor orgel en trombone. Deze compositie is op 6 december 2024 in première gaan in het Orgelpark in Amsterdam.
In 2018 won Laurens de Man de Sweelinck-Mullerprijs. Om het ambassadeurschap in te vullen koos hij voor een muziektheaterproductie voor kinderen waarin het orgel centraal staat. De productie werd ontwikkeld en uitgevoerd samen met het theatergezelschap Schauhaus.